COVID-19 AKTUALITY V CESTOVNÍM RUCHU

Pár důležitých slov našim fanouškům k současné situaci ohledně koronaviru a zájezdů, které se nemohou realizovat. Mnohokrát děkujeme za sdílení. Zachraňme společně cestovní ruch!

Současná situace v cestovním ruchu není vůbec lehká. Navíc „nešťastná“ prohlášení o zavírání hranic až na 2 roky vyvolává v mnoha lidech obavy nejen o svoji dovolenou, ale i o peníze. Situaci nijak nepřidávají ani zaručené „bleskové“ zprávy o krachu cestovek (zatím jedna z 900 v ČR). V mnoha lidech to samozřejmě vyvolává obavy a snaží se se svojí cestovní kanceláří spojit.  Ty mají ale nuceně zavřeno. Mnohé se snaží zajistit alespoň nejnutnější komunikaci z domova, nebo ze zavřených kanceláří. Proto, že se chtějí o své klienty starat. Ale i tohle je velmi složité. Stejně tak jsou na tom jejich partneři v hotelech, dopravci a další. Vzhledem k tomu, že nikdo nedokáže říct konkrétní datumy ukončení zákazů, tak ani cestovní kanceláře neví, který zájezd bude nutné zrušit a který odjede.
A teď to hlavní.
Peníze! Kde teď jsou? Představa, že Vaše peníze má cestovní kancelář na svém účtu je mylná. Velkou část z nich poslali dál svým partnerům a zaplatili za ně služby, které jste si objednali. Všechny cestovní kanceláře se teď snaží Vaše peníze zachránit, což je v aktuální situaci velmi složité.  Proč?
Letenky: mnoho leteckých společností se řídí vlastními pravidly a peníze prostě nevrací. A to ani za ty lety, které zrušily přímo letecké společnosti. Místo peněz klientů dají cestovním kancelářím vouchery, většinou vystavené přímo na konkrétní jméno a tedy nepřenosné. Ty jsou většinou platné do konce roku, nebo výjimečně déle. Ale takový voucher se musí proletět, nebo propadá. Ano, peníze klientů propadají letecké společnosti a cestovní kancelář s tím nic nenadělá. Zcela výjimečně nabízí letecké společnosti vrácení peněz, ale to nejdříve za jeden rok. Cesta k těmto penězům je velmi složitá a zdlouhavá.
Hotely: na většinu hotelů byly poslány zálohové platby, nebo celé částky. Na všech obchodních smlouvách jsou nějaké stornopodmínky a cestovní kanceláře se teď s velkou diplomacií snaží domluvit co nejlepší podmínky vrácení peněz. Komunikace s hotely je poměrně složitá, protože buď jsou nuceně zavřené, nebo třeba v oblasti, kde virus není, hotely fungují a jsou překvapení, že k nim nemůžete přijet.
Cestovní poukazy: výše uvedené jsou jen hlavní problémy. Na to navazují další platby poslané jako zálohy dalším poskytovatelům služeb. Autobusy, transfery, trajekty, vyhlídkové lety, plavby, průvodci, vstupenky a další služby spojené s Vaší dovolenou. Tam všude rozeslaly cestovní kanceláře peníze klientů. A odtud se je snaží teď dostat zpět a je to běh na dlouhou trať. Proto většina cestovních kanceláří nabízí cestovní poukazy - vouchery. Tím Vám garantuje Vaše peníze a takový cestovní voucher je podle zákona v plné výši pojištěný proti úpadku cestovní kanceláře. Má pro klienty stejnou hodnotu, jako peníze.
A co se stane?:  pokud se všichni vrhnou na cestovní kanceláře a budou všichni chtít vrátit všechny peníze?  Z výše uvedených důvodů to není možné a cestovní kanceláře nemají takovou hotovost, aby teď hned vyplatily všechny klienty v plné výši. To znamená jediné, vyhlásí úpadek a pohledávky klientů přebere pojišťovna. Jak rychle bude probíhat další jednání s pojišťovnou, je otázka.  A když se strhne lavinová hysterie, tak to může během pár dnů položit drtivou většinu cestovních kanceláří. To může dostat do velkých problémů i pojišťovny a může docházet k problémům s vyplácením pojistek (evropské zajišťovny je nepodrží, protože stejný problém je ve všech evropských zemích a žádná „matka“ to prostě neustojí).
Touží po tomhle skutečně zákazník ? Není nic jednoduššího, než zavřít kanceláře, poslat zaměstnance na pracák, vyhlásit úpadek a poslat klienty na pojišťovnu. Ale to jistě nikdo z nás nechce a cestovní kanceláře se maximálně snaží tento černý scénář odvrátit. Ale k tomu potřebují Vás. Stejně, jako všichni dokáží šít roušky a pomáhat, tak je tu další výzva pro všechny. 
Výzva:podrž svoji cestovní kancelář!“  Dejte jim čas všechny náležitosti zpracovat. Věřili jste jim, když jste jim svěřili svoje peníze, věřte jim i dál. Snaží se Vám za Vaše peníze zajistit Vaší vysněnu a zaslouženou dovolenou, ale potřebují na to právě Vaši důvěru, podporu a trpělivost. Jsem si jistý, že toho nebudete litovat.

Vaše cestovní kancelář Vám děkuje a těší se na další cesty s Vámi.


Dovolujeme si, za celou Asociaci cestovních kanceláří České republiky, se s touto výzvou ztotožnit.  

 

VOUCHERY

Zákon o voucherech vydávaných cestovními kancelářemi má stále ještě mnoho otazníků. Nicméně bychom s Vámi rádi sdíleli přehledný souhrn informací o podmínkách vydávání voucherů a jak to bude v praxi vlastně chodit. https://www.mmr.cz/cs/ostatni/web/novinky/zivotni-situace-podle-lex-voucher

 

JAN PAPEŽ K POUKAZŮM NA VAŠI DOVOLENOU

https://www.frekvence1.cz/audio-video?porad=press-klub&clanek=jan-papez-pokud-nebudete-dovolenou-realizovat-muzete-si-ji-odlozit-nebo-ziskat-od-cestovni-kancelare-voucher-v-hodnote-dovolene

https://www.youtube.com/watch?v=oDlE6a7vk78